100 éves lett a Hama! A németországi vállalat története során egy kicsi manufaktúrából a világ egyik legnagyobb kiegészítőket forgalmazó vállalatává nőtte ki magát. A brand szerte a világon a legismertebbek és a leginkább elismertek közé tartozik; idén ráadásul a hazai képviselet is jubilál, hiszen 30 éves évfordulóját ünnepli.
A Hamát 1923-ban, Drezdában Hamaphot néven, egy akkor mindössze 18 éves úriember, Martin Hanke alapította. Az ambiciózus ifjú fényképésznek készült, de gyorsan felismerte, hogy nemcsak fotósként lehet érvényesülni a piacon: meglátta a lehetőséget a fényképészeti kiegészítők, illetve a fényképek előhívásához szükséges felszerelések gyártásában és forgalmazásában is. Céljai megvalósításához egyszemélyes vállalkozást hozott létre, és kezdetben manufakturális módon készített termékeit árulta. A vállalat szépen fejlődött, 1933-ban már saját telephellyel rendelkezett. Azonban nem sokon múlott, hogy alapítását követően húsz évvel gyorsan örökre el is tűnjön! 1939-ben, a második világháború kitörését követően, a tizenkét alkalmazottból mind az öt férfit, 1940-ben pedig az alapítót is behívták a seregbe. Ennek ellenére a gyártás folytatódott egészen addig, amíg a szövetséges erők bombázásai Drezdát is elérték, és teljesen meg is semmisítették, a Hamaphot üzemével együtt. Hanke azonban nem adta fel, és a háborút követően, 1945-ben, egy új központot hozott létre – akkor már egy bajorországi kisvárosban, Monheimben, ahol a Hama főhadiszállása azóta is megtalálható.
Nem sokkal a háború után saját fejlesztő központ is épült a gyár mellé, de a Hamaphot ekkor még mindig csak fotós kiegészítőkkel foglalkozott. Viszont egyre inkább meghatározó szereplője lett a piacnak, amit jól jelez az 1948-ban piacra dobott, saját fejlesztésű villanóporos vaku, valamint az is, hogy a vállalat az első Photokinán rögtön kiállítóként vett részt.
A Hama második gyára 1973-ban épült, a termelés pedig – egy újabb szabadalom, a Hamafix képkeretező rendszer bevezetését követően – annyira felfutott, hogy pár éven belül bővítésére is szükség volt. A világhírnév felé vezető úton 1980-ban kezdte meg menetelését a vállalat. Az évtized elején már 300 főt foglalkoztató cég minden szempontból szélesítette látókörét: a fotós kütyük mellé audio- és video kiegészítőket vett fel kínálatba, ezzel párhuzamosan, 1985-ben pedig az első külföldi leányvállalat is megalakult, a szomszédos Franciaországban. Napjainkban a vállalat világszerte már 2500 embert foglalkoztat, termékpalettáján pedig nagyságrendileg 18 ezer termék található.
A Hama harmadik üzeme 1990-ben épült meg, ez nagyon fontos mérföldkőnek bizonyult a vállalat életében. És nemcsak azért, mert ekkor lépte át az alkalmazottak száma az 500-at, hanem azért is, mert ebben a gyárban már komoly fejlesztői központot és minőségellenőrző részleget is létrehoztak. Utóbbi részlegen ma 30-an dolgoznak; ez a kapacitás szükséges ahhoz, hogy a forgalmazott termékeknél folyamatosan ellenőrizni tudják a beszállítói minőséget. Ez azért vált fontossá, mert az audio/video termékek után számítástechnikai és telekommunikációs kiegészítők is a termékpalettára kerültek, amelyek már nem saját fejlesztéshez és gyártáshoz kapcsolódtak; a minőségellenőrzésnek hála a Hama név a felhasználók szemében azonban így továbbra is a kiváló termékkel volt egyenlő.
A magyarországi leányvállalat 1993-ban alakult meg, és kezdetben négy főt foglalkoztatott. Mára az alkalazottak száma 50-re nőtt, az éves forgalom pedig több milliárdos nagyságrendű. Szintén 1993-ban módosították a vállalat nevét Hamaphotról Hamára, de a következő év is fontos volt a vállalat életében, ekkor indult ugyanis egy újfajta együttműködés a Samsonite-tal. Ennek jegyében a Hama nem egyszerűen csak árulta a neves bőröndgyártó fotósoknak szánt termékeit, hanem a két cég között létrejött licence szerződés értelmében -Samsonite márkanév alatt-, maga a Hama tervezett és gyártott kiváló minőségben fotóstáskákat. A Hama új stratégiája annyira telitalálatnak bizonyult, hogy a cég azóta más világmárkák kizárólagos képviseletét is ellátja; így számos országban többek között a SanDisk, a Rapoo, a Sigma, a Metz és a Celestron termékek is a német konszern leányvállalatain keresztül jutnak el a felhasználókhoz.
A 2000-es évek elejére a Hama már nemcsak a nyugati világra figyelt, terjeszkedni kezdett a kelet-európai régióban is. Nagy mérete ellenére a piaci változásokra viszont továbbra is gyorsan tudott reagálni a cég, így a digitális fényképezőgépek terjedésével villámgyorsan megjelentek a kapcsolódó kiegészítők, és persze az okoseszközök terjedésével az internethez köthető kütyük száma is szépen növekedésnek indult. Ma pedig ott tartunk, hogy a kínálatában megtalálható 18 ezer termék nemcsak katalógusban létezik, a Hama azok többségét azonnal, legfeljebb rövid határidővel szállítani is tudja. A forgalom mértékét pedig kiválóan jelzi, hogy a Monheimi raktárkomplexum területét naponta 300 ezer termék hagyja el.
Habár a Hama őrzi német gyökereit, a vállalat ma már igazi világcégnek számít, mely 18 országban van jelen, és több mint 2500 főt foglalkoztat. A siker titka minden bizonnyal az, hogy a 100 éves története során a Hama mindvégig hű tudott maradni Martin Hanke eredeti elképzeléseihez: a technika fejlődésével lépést tartva, a vásárlók igényeit felismerve, kiváló minőséget nyújtani megfizethető áron.
Ha szeretnéd megnézni, hogy melyek voltak azok a termékek, amelyek mérföldkövet jelentettek a Hama életében, akkor egy bőséges, 64 kütyüt tartalmazó listát találsz ezen az oldalon, köztük rengeteg ínyencséggel.